Spårträning

Häromdagen när jag var ute i skogen med Archie märkte jag efter en kort stund att han betedde sig som om han gick ett viltspår. Och visst - efter ett antal meter såg jag en röd snitsel som hängde i ett träd. Archie travade på och efter ytterligare en sträcka kom syntes en röd snitsel till. Det kändes nästan lite kriminellt att gå spåret men Archie verkade så glad och spårade på så fint. Det var kul att iaktta honom spåra utan koppel eller lina - han gick ju helt fritt.

Efter tre snitslar blev det "stopp". Archie ringade metodiskt och jag trodde att det var en oblodad vinkel som var fallet men tji fick vi. Det var tydligen ett kort träningsspår för efter ett idogt letande, ca 20 meter efter sista snitseln, fann Archie något mycket spännande under en gran... en älgskank! Jag trodde först att han hittat en intressant trädgren men med tanke på hur han såg ut i sin kroppshållning förstod jag ganska snabbt att det här var något nytt och kanske litet läskigt. Den var så otroligt stor i jämförelse med en rådjursskank. I vilket fall som helst verkade Archie tycka att det var kul att få lite spontan spårträning och inte minst med tanke på den stora, läskiga grejen i slutet av spåret.



// Lena


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0