Parningsförfrågan

I förra veckan fick vi en parningsförfrågan angående Archie. Jag blev otroligt glad!!! Min uppfattning är att Archie borde ha använts betydligt mer i avel då han hittills varit en frisk och sund hund, har en så skarp nos och är ställd med mycket bra resultat. Det känns ibland lite ledsamt att hundar som inte är utställningschampions inte används i avel så ofta.

Vår Archie är trots allt SE VCH NO VCH och har deltagit i SM i viltspår och har under sina sju och ett halvt år varit den mest glada, sociala och underbara individ. Dessutom har han ställts ut med flera CK:n och BH-placeringar. Sorgligt att uppfödare väljer bort sådana hundar och istället parar enbart på utseende trots att hunden kan vara både aggressiv och "svår". Nu är väl det ganska ovanligt får vi hoppas men utseendefixeringen är aningen för stor tycker i alla fall jag.

Nu hoppas vi att allt går som det ska och att små Archie-avkommor ser dagens ljus kring årsskiftet. Ni anar inte hur mycket jag håller tummarna för att Archie än en gång ska få bli pappa. Hans första kull kom hos Kennel Pelydryn, nio valpar, sex röntgade och alla med A-höfter. Två av hannarna P King James och P King Neon har båda CK:n och den senare av de två även reserv-cert. En av tikarna brukar jag skriva om nämligen P Kanel (Lexi) som är både LP I och LPII och har gått vidare till klass III, pysslar med bruksprov mm. Hennes matte Eva B är helt otroligt duktig! Ska bli så spännande att få fortsätta att följa alla duktiga valpar. 

// Lena

Kommentarer
Postat av: stin@

Så roligt med fler valpar efter din fina duktiga hane!!

2012-11-18 @ 13:18:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0